Ställning i periodpaus: Sara "limp a lot" Andersson - Edinburghs förenta sjuåringar, 0-11

"Buenas días, bday girl! Have a nice day shopping and feel, more than ever, ALIVE. Feliz cumpleaños! Mr Campbell"


Lappen låg på trägolvet i sovrummet, precis innanför dörrspringan. Jag hittade den när jag vaknade igår morse. Väldigt imponerande att vår husmus mr Campbell även behärskar spanska. Att han dessutom tar sig tid från att gnaga sönder mjölpåsarna i köket för att gratulera en rumskamrat, är en väldigt fin gest.


Vid tolvslaget natten innan hör jag Sarahs rosa ukulele gå igång och sången börjar klinga i takt(?) med strängarnas anspänningar:


"Ha...happy...happy birth...happy birthday...to you...ha...happy..."


Bara för att man äger en ukulele behöver detta inte betyda att man behärskar instrumentet till fullo. Hennes ansträngningar var dock väldigt uppskattade av ett nyblivet födelsedagsbarn. När hennes blå melodica kom fram och "Happy Birthday" blåstes fram genom keyboardbrädan, kände jag födelsedagsruset bli påtagligt. Jag älskar födelsedagar.


Det är något speciellt med att fylla år. Man vaknar på morgonen och slås av känslan att atmosfären är annorlunda. Den vibrerar på ett nytt sätt. Jag tror det är året man har åldrats som tränger in i kroppen och att denna process tar cirka 24 timmar att genomföra. Rynkorna börjar framträda runt mina ögon i form av linjer som djupnar och drar sig uppåt när jag skrattar. Jag gillar dom. Det ska synas runt ögonen när man ler.


Shopping under dagen med Louise och italiensk mat på "Bella Italia". Shake n' bake (fake?) strawberry cake tillagades på eftermiddagen. Jag bakade och lämnade brända sockerkakskanter, överbliven custard och grädde med icing sugar till Sarah, som gladeligen satte i sig resterna. Årets första jordgubbar fick pryda tårtan som andades svensk sommar.


"Excuse me, have you been drinking?"


Ursäkta mig, såg jag full ut när jag kom fram till isrinken? Senare på kvällen inne i Murryfield Ice Stadion, taggade ett glatt gäng för Disco Ice Skating. Ingen kunde åka, men detta verkade ingen beröras nämnvärt av. Tvärtom. Alla var överens - ju mindre talang, desto mer underhållande. Vakten tvingade alla som gick in att blåsa i ett alkoholtest innan vi fick inta isrinken. Seriöst.


Väl inne på isen bland neonljus och discobeats, insåg jag varför jag inte i en tidigare ålder satsade på en karriär inom konståkning utan nöjde mig med att endast betrakta konsten på TV. Jag var troligtvis en sämre skridskoåkare igår, än vad jag var när jag lekte bandy på skolgympan bland dom som var för värdelösa för att få spela med hockeyproffsen i klassen. Har vaga minnen av att i alla fall högerfoten kan åka någorlunda, men detta kan vara något jag har skapat mentalt på egen hand.


Jag drattade omkull ett antal gånger. Hade även problem de stunder som jag stod stilla vid kanten, då jag fick väja för sjuåringarna som drog sig framåt längs med sargen. Min bästa prestation på isen var armrörelserna till YMCA.


"Very popular among students!"


Om termen studenter syftar till lågstadielever, så kanske reklamen ändå har en poäng. Av en packad isrink höjde vårt gäng medelåldern från 10 till 12.


Insmugglad tårta i pausen och ett tjugotal hungrande barnögon som glodde på oss i cafeterian. Vi flydde ungarna senare under kvällen och tillbringade natten med vad George street och Hannover street hade att erbjuda bland barer och nattklubbar.


Hade en väldigt rolig/underhållande/skrattande/härlig dag och är väldigt tacksam för alla presenter och gratulationer!


Dagens presentranson var som följer: En rosa T-shirt med egengjort tryck över bröstet som skrek ut "DRAMA QUEEN", en vacker tavla av The Gardens vid Edinburgh castle, armband, tulpaner, en bok av Sunes favoritförfattare och några väl utförda mojitos.


"a big birthday shout-out! Especially FOR YOU!"


Det tog inte lång tid att klura ut vad den hälsningen på kortet syftade till.


Dagens skotte: Eftersom vi var dom enda i isrinken som hade passerat de övre tonåren, var det troligast att vakten ville att bara vi skulle blåsa i alkoholtesterna. Trodde vi i alla fall. Frågvis som jag är så förhörde jag mig om proceduren.


"You wouldn't let a 7-year old blow in it, would you?"

"Oh yes miss, everyone has to make the test before they enter."


När sjuåringar måste göra alkoholtester för att få åka skridskor, då har det gått för långt.


Kommentarer
Postat av: Vickan

Jag hörde på radio här om dagen att man haffat några tolvåringar som langade knark. Detta tycktes lite konstigt, det är nämligen inte så vanligt att man langar vis å ung ålder. Dock är deet vanligt. sa de, att man Testar knark då. Thats sick man!

2009-04-04 @ 16:48:38
Postat av: Lina

Puh skulle jag vilja säga! Bra att de hade alkoholtest! Kan du tänka dig nåt farligare än ett gäng aspackade skottar i kiltar hejdlöst fara omkring på isen!! Nej, tacka ismannen för han mkt goda insikt.

Visst är det sorgligt dock att inse att man inte är det där underbarnet på isen som man hoppats på och därför inte kommer få göra den minsta lilla toeloopen någonsin i hela sitt liv! Nä vi får sätta vårt hopp till våra barn och leva genom dem :)



Tack för ännu ett underbart underhållande inlägg!

2009-04-04 @ 18:07:17
Postat av: Sara

Vickan, ditt exempel låter mycket skrämmande. Helt sjukt.



Lina, nej det är tur att dom kollar sånt när skridskoskenor är inblandade, men lågstadiebarn...??...läskigt tycker jag. Ja vi kommer nog aldrig bli dom första kvinnorna att landa en quadrupel salchow i mästerskap! Och ett flygskär tvärsöver isrinken är väl att drömma om (vilket en vanlig inbromsning är för min del). Haha, ja när man inte kan fixa det själv, får man sätta tilltron till dom potentiella ättlingarna:-)

2009-04-04 @ 18:36:31
URL: http://somewhatscottish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0