Efterlängtat sverigebesök och vinylskivor i parken

"Vi är vid monumentet och sitter mittemot HM"


Att ta sig från ena sidan Princess street till den andra är ett dagsprojekt som kräver pigga fötter. Monumenten löser av varandra mittemot affärerna och HM finns i flera upplagor. Till slut hittade jag äntligen mina efterlängtade svenska besökare i skuggan av en stenversion av Sir Walter Scott. Mitt på övergångsstället blev det en kär återförening som övergick i hetsgång när vi upptäckte att gubben slagit över till röd.


Igår åkte dom hem efter att ha varit här i en vecka - mina underbara besökare, Systrarna Tisseltassel. Vi har lekt flitiga turister - bestigit Arthur's seat, vandrat runt Edinburgh, shoppat, ätit skottskt (på både gott och ont), bjudit vänner på svensk påskmat, varit på skottsk dansfest Celdih (mycket uppskattat!), gått evolutionsbanan på "Dynamic Earth" (gratisbiljetter från Sarah), druckit pints och dansat av oss, ätit ännu mer och skrattat hysteriskt åt egenproducerade filmer som har åtföljt veckans äventyr. Tack Vickan och Katta för att ni kom hit - det har varit fantastiskt roligt att ha er här!


Vårtecken: Gårdagen spenderades i The Gardens i rykande färskt solsken. Jag delade filt med Sune och Martin, en portabel LPspelare, vinylskivor med Edith Piaff och The Smiths, samt lite rester av diverse halvfabrikat i påsar. Det är påsklov. Njut.


Dagens skotte (som visade sig vara polack): På celidihn blev jag uppbjuden flertalet gånger av den enda (till utseendet) genuina skotten som tydligen var från Polen - en högrest man i kilt och skjorta, läderskor o knätofsar, långt mörkt hår och spetsigt skägg. Han förklarade på polskskottska(?) finesserna med framåtskjutande axlar och bastanta armar, samtidigt som han varvade våra turer runt rummet med att dansa höglandsbalett i mellanriffen. Väldigt underhållande. Var dock rätt orolig att jag skulle stuka foten igen när han drog ut mig på ett tomt dansgolv och likt en trimmad elvisp for vi runt parkettgolvet i stegrande fart. Efteråt tackade han för danserna, torkade svetten ur ansiktet med medhavd handduk och gick hem. Fast först fick Vickan ta ett kort på uppenbarelsen.


Kommentarer
Postat av: Lina

he he..."njut" jo det märks att du umgåtts med vickan en vecka ;)

2009-04-14 @ 17:16:05
Postat av: Anonym

Åh! underbart! Nästa gång är det min tur att flytta till ett exotiskt land och bjuda på dess egenheter! puss!

2009-04-14 @ 20:31:28
Postat av: Sara

Ja du Lina, njut..!



Ja det låter som härliga planer (vem du nu än är som skrev den kommentaren:-))

2009-04-23 @ 13:29:29
URL: http://somewhatscottish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0