En tårbit åt banken och en skål för forna generationers drottningar

Idag är ingen vanlig dag, nej för det är "Victoria Day" i våran stad, hurra, hurra hurra.


För ett par veckor sedan kom jag en halvtimme för sent till föreläsningen. Bussen dök aldrig upp. Fundersam över denna nonchalans i lokaltrafiken, förklarade jag min sena ankomst för professor Wasson. Det fanns en förklaring även till utebliven busstrafik.


"What?! Holiday? Today?"


"Bank Holiday" - denna tradition lika älskad och efterlängtad som julafton firas årligen en måndag i april. Bankerna har stängt HELA dagen. Vi firar med söndagsschema i lokaltrafiken och tårta. Stor dag - särskilt under en stundande finanskris då människor kan må bra av att bankerna håller stängt och slipper påminna oss om höga räntor och svaga valutor i vårt samhälle. Ta en tårtbit istället.


Tog mig igenom regndis till nationalbiblioteket idag för att lämna tillbaka lite böcker. Stängt. På en måndag. Ryckte lite extra i dörrhandtaget innan en man förklarade för mig att dörren faktiskt var låst.


"Miss, it's closed. Today's Victoria Day you know."


No I did not know. Ännu en helgdag som vänder upp och ner på civilisationens organiserade tänk.

Denna dag är dedikerad åt Drottning Victorias minne och hennes fasta plats på tronen under 1800-talet. Dagen firas endast i Edinburgh (varför inte någon annanstans?) varje måndag innan den 24 maj. Den kallas även "May 2-4". "2-4" är slang för ett 24-pack öl. Vilken tur att helgdagarna tar fasta på grundprincipen till varför dom stadgades från början. Victoria ville säkert att vi alla ska ta en pint (eller två?) dagen till ära. Jag är bara glad att jag inte ska åka buss idag.


Skottarnas förkärlek till att göra helg av varenda tillgänglig vardag slutar aldrig att förvåna. Nu ska jag plugga inför sista tentan, trots att det är helgdag. Blir säkerligen en pint ikväll dock. Det är ju faktiskt helg.


Dagens skotte: Det grämer mig lite att jag missade "Robert Burns Day" i januari. Att få frossa haggis och samtidigt sjunga "Auld Sang Lang" hade varit både smakligt och underhållande. "Pancake Day" var en annan miss i min agenda. Förstår inte hur en dag som går ut på att man ska variera sig så mycket som möjligt med ingredienserna ägg, smör och socker kunde gå mig förbi. Det är tur att man är rebellisk och kan ta tag i saken på egen hand. Pannkakor och haggis ikväll kanske? Jag skapar mina egna helgdagar.


Kommentarer
Postat av: Lina

He he...snacka om sekulariseringens höjdpunkt när man skapar en helgdag bara för bankerna!! Vad är grejen med att ha en helgdag för dem liksom? Så himla bra är de inte (vilket den senaste tiden utvisat).

2009-05-18 @ 16:11:28
Postat av: Sara

Alltid en anledning att få äta tårta antar jag. Skottarna hittar anledningar att fira hela tiden! Säkert helgdag idag också...vad vet jag?!

2009-05-19 @ 13:22:35
URL: http://somewhatscottish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0