Verkligheten väntar - vattenballonger i ryggen och solskenshistorier tas tacksamt emot

Gårdagens skotte: På väg hem från Merchiston campus tappar jag andan av en oväntad dunk i ryggen. En vänlig själ som vill lätta upp en tentastinn tillvaro med en kärvänlig hälsning? Inte riktigt. Istället känner jag hur kroppen blir kall och vattenrännilar börjar sippra ner längs med min ryggtavla. På backen nedanför mig ligger det röda gummirester.

Jag vänder mig ilsket om och ser en mjukisklädd pojke, kanske ett par år yngre än mig själv, skrattande springa in i hyreshuset bredvid. Genomvåt och arg känner jag för att plocka upp det som återstår av vattenballongen, springa efter honom och köra upp resterna där en färdigladdad vattenballong aldrig skulle kunna få plats. Jag funderar några sekunder. Till slut beslutar jag mig ändå för att gå vidare. Det var ju roligt för honom att han tyckte det var så kul att han lyckades göra om min rygg till en insjö. Han måste ha ett väldigt tråkigt liv om det krävs en gummiboll fylld med vatten i en främlings rygg för att han ska kunna se glädje i vardagen. Kanske var det tur för honom att han inte missade. Jag behöver inte hämnas - mitt liv är roligare än så. Sådana här fadäser rinner av mig. Bokstavligt.


Dagens skotte: När jag idag vandrar hemåt från campus lyser all form av vatten med sin frånvaro. Solen är framme och jag och eldklotet strålar ikapp. Sista tentan är gjord. Efter att under förmiddagen ha skrivit tre essäer om nationellt identitetsskapande, passiva/aktiva konsumeringseffekter av markandens 'falska behov' samt hur onlineidentiteters reflexiva personligheter kan verka för ambivalent exponering (ja jag blir förvirrad själv när jag försöker reda ut mina argument) - så är jag klar. Min utbildning är färdig. Mitt brännmärke efter blyertspennan i pekfingret får verka som minne från den sista tentan.

Jag är redo - både för vardagens vattenballonger i ryggen och livets solskenshistorier.


Kommentarer
Postat av: Lina

Shit! Det är stort! Ditt livs sista tenta! Grattis till en väl genomförd utbildning!



I övrigt....skumt beteende att springa om´kring och släng vattenbalonger i ryggen på okända människor. Tur att du överlevde chocken!

2009-05-23 @ 10:18:32
Postat av: Sara

Tack så mycket Lina:-) Ja det känns skumt - både att vara klar med sin utbildning och att få vattenballonger i ryggen.

2009-05-23 @ 11:26:09
URL: http://somewhatscottish.blogg.se/
Postat av: Lina

Men är det lika skumt?! Det är frågan!

2009-05-23 @ 14:56:24
Postat av: Sara

Ja vattenballongen i ryggen är väl mer ett skumt beteende. Att vara klar med sin utbildning är nog mer...ovant. Jag har inte fattat det än. Kommer nog ta tid innan jag gör det. Visserligen fattar jag inte främlingar som kastar saker i ryggen på en heller. Även detta är en ovan känsla.

2009-05-23 @ 16:16:41
URL: http://somewhatscottish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0